Як покращити захист споживачів фінансових послуг?!
Сьогодні через недовіру
українців до банків, кредитних спілок, страхових і лізингових компаній
більшість населення з осторогою відноситься до кредитів. Бо вже навчені, що в
документах, які надаються клієнтам фінансових установ, не зазначаються та
неправильно вказуються реальна річна процентна ставка та загальна вартість
кредиту для споживача - консультанти називають розмір номінальної ставки (яка,
як правило, низька - 0,01%), але «забувають» згадати про значні комісії за
видачу та місячні комісії, в результаті яких реальна річна процентна ставка
становить 200% річних і більше.
Тим самим переважна більшість фінансових установ порушують права своїх
клієнтів. Змінити ситуацію на краще зможе ухвалення Парламентом законопроектів
№2456-д «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо
удосконалення захисту прав споживачів фінансових послуг» та №8055 «Про установу
фінансового омбудсмена». Такого висновку дійшли учасники прес-конференції
«Захист споживачів фінансових послуг: як покращити становище українців», що
відбулася нещодавно в Одесі за підтримки Проекту USAID «Трансформація фінансового
сектору».
Тож як захистити споживачів від махінацій фінансових послуг, хто такий фінансовий омбудсмен та як буде працювати його інституція? Саме на ці питання мали можливість отримати відповіді журналісти Кіровоградської, Одеської, Запорізької та Херсонської областей.
«Серед причин існування недобросовісних практик є відсутність у регуляторів фінансового ринку
достатніх повноважень. Наприклад, права накладати штрафи за порушення
прав споживачів. Іншою причиною є те, що і самі фінансові установи дуже повільно
змінюють свої практики обслуговування клієнтів. Не всі привели їх у повну
відповідність до вимог Закону», - коментує
ситуацію
Тетяна Грищенко, керівниця
юридичного напряму Проекту USAID «Трансформація фінансового сектору».
«Поки законопроект 2456-д не буде
схвалений регулятори не зможуть
ефективно контролювати виконання фінансовими установами Закону «Про споживче
кредитування» та іншого законодавства у сфері захисту споживачів
фінансових послуг. Ми бачимо, що на практиці фінансові установи демонструють
низький «добровільний» рівень дотримання норм Закону. Для того, щоб захистити
українців, регулятори фінансового сектору мають отримати дієвий інструментарій
для забезпечення «примусового» виконання законів. Від нових правил гри на ринку
споживчого кредитування виграють обидві сторони - як споживачі, так і
кредитодавці», - впевнений Руслан Сидорович, голова
підкомітету з питань виконання рішень Європейського суду з прав людини Комітету
Верховної Ради України з питань правової політики та правосуддя
У зв’язку з частими порушеннями прав споживачів між ними та фінансовими
установами виникають спори. Але у таких конфліктах українці найчастіше
залишаються незахищеними. На сьогодні такі спори вирішує лише суд. Але, за
результатами досліджень, лише 10% українців довіряють українській судовій
системі. Більше того – 45% не знають, куди їм звертатися у разі порушення їхніх
прав, а 80% просто не вірять, що їхні права хтось зможе і захоче захистити.
Експерти вважають, що дієвим інструментом з розв’язання конфліктних
ситуацій між споживачами фінансових послуг і фінансовими установами має стати
запровадження установи фінансового омбудсмена, передбачене законопроектом 8055 .
Це інституція, покликана у позасудовому порядку вирішувати саме такі спори.
Фінансовий омбудсмен насамперед буде намагатися примирити сторони спору (у
країнах ЄС ця процедура є успішною у 60-70% випадків). У разі ж, якщо примирення
досягти неможливо, він розглядатиме спір і прийматиме відповідне рішення. У
законопроекті закладено механізм призначення фінансового омбудсмена, який
дозволить йому бути максимально незалежним. Рішення прийматимуться
неупереджено, компетентно та швидко – до 60 діб.
«Цей законопроект – спроба побудувати чесну, неупереджену і, найголовніше,
ефективну систему вирішення спорів на фінансовому ринку. Він, у певному сенсі,
буде революційним, бо може змінити всю філософію взаємовідносин між фінансовими
установами та споживачами. В основі їх буде довіра», – впевнена
Тетяна Буряк, експертка із захисту прав
споживачів фінансових послуг Проекту USAID «Трансформація фінансового сектору».
текст - Ганна Горобцова, для "Тусовка", Кропивницький-Одеса, фото - Ірина Мовчан
Комментарии
Еще нет комментариев к этому материалу. Будьте первым!Что мне даст регистрация?