​Медична реформа за власною ініціативою

09.04.19, 18:00

У країнах Західної Європи тривалість життя в середньому на 10 років довша, ніж в Україні. Одна з причин – якісніша медицина, яка є не безкоштовною, але доступною для кожного громадянина. Україна лише розпочала зміни в цьому напрямку, проте вже має позитивні досягнення.

2018 року в Україні розпочалася медична реформа, яку спрямовано на те, щоб кожен українець отримав доступ до якісної медичної допомоги. З її стартом держава фінансує медичні заклади за принципом «гроші йдуть за пацієнтом». Кожна особа може вільно обрати свого сімейного лікаря, а бюджетні кошти надійдуть до того медзакладу, в якому він працює. Після таких змін зарплати українських лікарів зросли подекуди у 2-3 рази, а медичні заклади почали закуповувати устаткування, якого раніше бракувало. З’явилися й нові сервіси для пацієнтів: на прийом до лікаря можна записатися он-лайн або телефоном. Також телефоном можна отримати консультацію. Медичні картки, рецепти, направлення та лікарняні поступово переводять в електронний формат.

Проте деякі медичні заклади розпочали реформування за власною ініціативою до офіційного старту реформи. Так, на півночі Одещини місцева громада почала запроваджувати зміни на два роки раніше.

Не чекаючи відмашки

У серпні 2015 року в рамках адміністративно-територіальної реформи в Одеській області було утворено Балтську міську об'єднану територіальну громаду. До її складу увійшли Балтська міська рада, а також 27 сільських рад Балтського району. А вже за півроку, в січні 2016-го, в Балтській ОТГ було створено Центр первинної медико-санітарної допомоги, який став неприбутковим комунальним підприємством. Нині він складається з 6 амбулаторій та 27 фельдшерсько-акушерських пунктів. За словами головного лікаря Балтського центру ПМСД Романа Колонтая, зміни в закладі розпочали з того, що дані всіх пацієнтів поступово перенесли до електронної бази. «Ми розуміли, що потрібно комп’ютеризувати наш заклад і 2016 року було комп’ютеризовано всіх наших сімейних лікарів. Таким чином вже на той час ми відмовилися від застарілих статистичних форм», каже Роман Колонтай.

НиніБалтський центр первинної медико-санітарної допомоги обслуговує майже 42 тисячі місцевих мешканців. Після комп’ютеризації, що стала першою у низці змін, пацієнтам забезпечили комфортніші умови отримання медичних послуг. Приміром, у закладі створили кол-центр, до якого можуть звернутися всі охочі, щоб записатися на прийом до лікаря й отримати необхідну інформацію. Пацієнти з сільської місцевості за направленням сімейного лікаря мають право на безкоштовний проїзд у громадському транспорті до лікарні. А для зручного пересування сімейних лікарів між населеними пунктами було придбано службовий транспорт – мопеди й автомобілі. Це значно пришвидшило приїзд лікарів під час термінових викликів додому. В новоствореному медичному закладі на початку відчували брак кваліфікованих кадрів. Тому немісцевих медичних спеціалістів вирішили забезпечити житлом та оплачувати вартість комунальних послуг.

Усі ці нововведення відбулися за підтримки Балтської міської ради. Керівництво медичного закладу не мусило доводити необхідність змін, бо з місцевим відділом охорони здоров’я порозумілися одразу. Це підтверджує і начальник відділу охорони здоров’я Балтської міської ради Станіслав Чорний. «Створення медичного закладу нового формату відбулося, бо люди чекали змін і ми розуміли: це треба робити вже зараз», –розповідає пан Станіслав. Тоді, в 2016-му, завдяки залишку коштів і перевиконанню бюджету Балтська об’єднана територіальна громада змогла додатково виділити на охорону здоров’я майже 2 мільйони гривень. Ці гроші витратили здебільшого на ремонт амбулаторій та фельдшерсько-акушерських пунктів у селах громади. Бюджетним коштом організували й роботу денного стаціонару в лікарні. Пацієнтів з гіпертонією, ішемічною хворобою серця чи стенокардією почали лікувати в Центрі безкоштовно.

Купівля необхідного устаткування, капітальний ремонт медичних закладів, запровадження електронних карток пацієнтів – усі ці нововведення здійснили в Балтському центрі первинної медико-санітарної допомоги ще до офіційного початку медичної реформи. Сама ж реформа прискорила позитивні зміни.

Комфорт для лікарів – комфорт для пацієнтів

Медичні працівники центру задоволені змінами. Лікар загальної практики з 23-річним стажем та сімейний лікар Балтського центру ПМСД Оксана Немченко розповідає: «Після старту медичної реформи наш центр з-поміж перших уклав договір із Національною службою здоров'я України. Завдяки злагодженій роботі керівництва і колективу він вже в першій хвилі отримав фінансування». З початком медичної реформи змінилися умови оплати праці лікарів. Відтепер їхня зарплата залежить від кількості декларацій, які вони уклали з пацієнтами. Пані Оксана відверто розповідає: із запровадженням реформи її зарплатня зросла більш ніж утричі. «Якщо раніше я отримувала 5 тисяч гривень, то тепер мені платять 16 тисяч гривень на місяць».

Завдяки сучасному ремонту медичний заклад став комфортнішим як для працівників, так і для пацієнтів. У кожному кабінеті лікаря встановили комп’ютери з доступом до електронної бази пацієнтів, Інтернету й системи Helsi. З гідними умовами праці в молодих спеціалістів з’явився потужний стимул працювати краще і не шукати заробітку деінде. Медична сестра Балтського центру ПМСД Юлія Заєць має 2,5 року стажу. Одразу після медучилища дівчина прийшла працювати сюди. Зізнається, що хотіла далі навчатися на фармацевта, але переваги роботи в Балтському центрі ПМСД змусили її змінити наміри. «Я поки відклала ці плани. Мене все влаштовує, мені тут добре. Умови праці чудові. Поки йти звідси я не хочу, будуватиму свою кар’єру тут».

Пацієнти теж відзначають разючі зміни на краще. Місцева мешканка Наталія Борисівна розповідає: «Стало комфортніше, бо немає черг. Раніше приходили – були черги до будь-якого лікаря. Треба було витратити півдня, щоб потрапити на прийом. Тепер дуже зручно, бо можна записатися телефоном на потрібний час, проконсультуватися із лікарем і прийти без черги. Лікарі якось інакше ставляться, зовсім інакше. Більше розпитують, дають ширші рекомендації».

Водночас, усі зазначені зміни не зазіхнули на гаманці пацієнтів. Послуги для них залишилися безкоштовними – їхню вартість оплачує Національна служба здоров'я України. Щоб розповісти людям про всі нововведення, медичний заклад створив тематичні брошури, буклети та відеоролики. А для працівників навіть розробили власну форму одягу. «Ми розуміли, що взяли високу планку і мусимо або підтримувати її, або підвищувати. Так сталося, що ми й далі її підвищуємо», – з гордістю каже головний лікар Роман Колонтай. У Центрі готуються невдовзі збільшити кількість лікарів і вже розпочали підготовку до відкриття реперфузійного відділення – спеціалізованого закладу для негайної допомоги при інфаркті міокарда.

Згуртована громада – запорука успіху

У кожній окремій країні медицина працює за індивідуальною моделлю. Але всюди якісна медицина є ознакою успішного та прогресивного суспільства. Важливі зміни відбуваються там, де згуртована громада самотужки рухається вперед, а держава цьому сприяє. За підтримки міської влади та громади керівництво Балтського центру первинної медико-санітарної допомоги ініціювало позитивні зміни, не чекаючи вказівок згори. Тепер цей медичний заклад є одним з найуспішніших прикладів реалізації медичної реформи. Балтський центр ПМСД повною мірою використовує нові можливості та стабільно рухається вперед, запроваджуючи якісні зміни.



Комментарии

Еще нет комментариев к этому материалу. Будьте первым!
Напишите ваш комментарий
Комментарий:

ПОСЛЕДНИЕ КОММЕНТАРИИ

Валентина .«Мама весь час очікувала, що чорний «воронок» приїде і…
Скільки таких історій досі залишаються у сімейних колах!!! Іх необхідно оприлюднювати і писати- писати. Аби не…
Людмила .​НАТО й Україна: співдружність заради миру й безпеки: долаємо…
Вона ж наша зірочка! Олю, завжди рада)
Людмила .Що ви знаєте про НАТО? Вікторина на знання історії Альянсу…
Приємно, що стільки вірних відповідей!