​«Лікарка-офтальмолог», безпечне навчання в Гогвартсі та «податок «на яйця»»: результати гендерного моніторингу видань Кіровоградщини

24.01.25, 9:00

Січень 2025 року, і ми розпочинаємо черговий гендерний моніторинг медіа Кіровоградщини 2025 року. Його веде координаторка громадської організації «Прес-клуб реформ» Вікторія Талашкевич. Зазначимо, що моніторинг проводиться у рамках національного дослідження, котре втілює Волинський прес-клуб у партнерстві з Незалежною громадською мережею прес-клубів України.

В поле зору першого етапу моніторингу, що проходив з 15 по 21 січня, увійшли 5 друкованих ЗМІ та 5 сайтів. Цього разу увагу ми приділили обласним виданням. До першої групи потрапили: «21-й канал», «Кіровоградська правда», «Народне слово», «Наше місто та село» (була обрана замінницею «Нашої газети», яка припинала виходити в друкованому вигляді), «Україна-центр» (усі видання в м. Кропивницький). Другу групу склали такі кропивницькі новинні ресурси: «Гречка», «З перших вуст», «Кіровоград 24», «Точка доступу», «Центральноукраїнське бюро новин» («ЦБН»).

«Вже перший етап моніторингу показав активне використання фемінітивів виданнями. Онлайн-ЗМІ показали дуже чудові результати», - каже Вікторія Талашкевич.

Гендерна чутливість - друковані ЗМІ
Гендерна чутливість - друковані ЗМІ
За словами експертки тематичні матеріали в обласних ЗМІ були присутніми в 4 з 5 видань. Як друкованих, так і онлайн. Цікавим прикладом є подія, де згадується таксистка. Тільки сайт «Центральноукраїнське бюро новин» зміг розгорнутіше розкрити тему. Саме йому матеріал, присвячений цій події був зарахований як тематичний.

Пані Вікторія говорить, що цього разу всі видання використовували фемінітиви. Незважаючи на значно більшу кількість матеріалів, онлайн-видання показали кращу кількість використання фемінітивів. Три сайти продемонстрували 100% використання, а четвертий – 95%. Три газети відмітились показниками 81-89%. Це свідчить про те, що використання фемінітивів є стандартом для редакцій.

Стереотипи та сексизми цього разу були не тільки в вигаданих «історіях з життя», а й в документальних згадках героя. Перший тип матеріалу був в газеті «Кіровоградська правда». В ньому герой залицяється до жінки бо «це спортивний інтерес». В свою чергу героїні вважають, що «Лихо одне від них (чоловіків)» або «Павло одумається і зрозуміє, що сімейне життя – щастя».

В свою чергу в спогадах керівника швейної фабрики, що надрукувала газета «Народне слово», згадується, що «У 1953 році були скасовані окремі чоловічі і жіночі класи»та«Жіночий колектив, у порівнянні з чоловічим, більш вразливий».

Онлайн-видання цього разу в цій темі не відмітилися.

Перейдемо до вживання фемінітивів та індексу гендерної чутливості.

Гендерна чутливість - онлайн-медіа
Гендерна чутливість - онлайн-медіа
Найнижчий відсоток їх використання у газеті «Народне слово»: 2 випадки (29%). Поруч з тим 5 випадків використання маскулінітивів. Можна відмітити згадану тематичну публікацію з мемуарами керівника швейної фабрики, зустрілися стереотипи і сексизми.

Кількість випадків згадування експерток теж низька – 11%, а от кількість героїнь склала 32%. Війні ж було присвячено 5 із 12 публікації (42%).

Втім інші видання показали значно кращі результати. Тижневик «Кіровоградська правда»використав 57% фемінітивів в своїх матеріалах (8 випадків і 6 маскулінітивів, відповідно).

Використання маскулінітивів доволі різноманітне. Були стандартні «психолог, сексолог, керівник», що йдуть в тексті один за одним і стосуються тієї ж самої особи. А також і поєднання разом з фемінітивами: лікарка-акушер-гінеколог» та «лікарка-офтальмолог».

Стереотпи та сексизми зустрічалися у вищезгаданій «історії з життя».

«Вважаю, що такий жанр матеріалів як «історії з життя» навряд чи коли позбавляться різноманітних стереотипів. Бо якщо їх прибрати, то жанр втратить свою цікавість для цільової аудиторії. Це як з книг про Гаррі Поттера прибрати усю небезпеку під час навчального процесу. Кому ж тоді цікаво читати про розклад уроків та заповнення журналів вчителями», - говорить Вікторія Талашкевич.

Ситуація щодо гендерної чутливості склалася наступним чином: до експерток зверталися у 36% випадків. Героїні згадувалися у 43% випадків. На сторінках зустрілася одна, згадана вище, тематична публікація «Життєвий марафон Володимира Курбатова».

Війна - друковані ЗМІ
Війна - друковані ЗМІ
Війна так чи інакше згадувалася у 6 матеріалах із 13 (46%).

Результати використання фемінітивів в останніх трьох виданнях наближені і дуже високі.

9 разів використовувалися фемінітиви (82%) в газеті «Наше місто і село». Поруч з тим вживала редакція і маскулінітиви (2 випадки).

До експерток за думкою чи коментарем зверталися у 50% випадків, а героїнь згадували у 28% випадків.

Зазначимо, що два маскулінітиви стали міною і для газети «21-й канал». Зустрічалися вони в однаковому тематичному матеріалі «Одна скаржилася на відсутність туфлів, інша - на «податок на яйця»», присвяченому репресіям в Совєтському союзі. В ньому згадуються «технік Любов» та «технік Ірина».

Кращий відсоток показали в редакції газети «Україна-центр». Тут було 83% випадків використання фемінітивів (5 випадків), хоча стрічалися у статтях і маскулінітиви (1 випадок). І це «касичний» випадок, коли маскулініти та фемінітив зустрічаються в одному абзаці і стосуються однієї ж людини.

Експертки у газеті коментують ситуації, події, новини у 36% випадків. Поруч з тим згадування героїнь є у 18% випадків.

Війна - онлайн-медіа
Війна - онлайн-медіа
Видання надрукувало один тематичний матеріал: «Збираємо на дрон" (збір від військового та його дружини)».

Війні присвячено було присвячено 9 із 14 матеріалів (64%).

Найкращі результати у газети «21-йканал». Фемінітиви використовували 34 рази і склали 87%. При цьому зустрілися 5 маскулінітивів.

Нетипово було зустріти «табуйований» фемінітив «членкиня».

Тематичний матеріал один: «Одна скаржилася на відсутність туфлів, інша - на «податок на яйця»».

Думка експерток зустрічається у газеті в 38% випадків, відсоток героїнь – 29%. Війні присвячено 14 публікацій із 52 (27%).

Матеріал, присвячений видатним особам області не можна віднести до тематичного, проте згадка в ньому всього 2 жінок проти 11 чоловіків свідчить про стереотипність думок автора чи авторки або небажання пошукати дійсно нову інформацію.

Нагадуємо і прес-службам, і редакціям, що фемінітиви в українській мові формуються легко і природно, та ще й у кілька зручних способів. Зокрема, несуфіксальний і суфіксальний. Несуфіксальний спосіб виражається у зміні закінчення слова. Переважно це стосується імен (Олесь – Олеся, Богдан – Богдана). Окремо слід відзначити зміну іменників за родами. Наприклад, радіоведуча – радіоведучий, кум – кума. Зміною кореня слова утворюються назви за родовою ознакою, наприклад: зять і невістка, дядько і тітка тощо. А от суфіксальний спосіб творення дозволяє використовувати різні формами для одного і того ж фемінітиву. Це можуть бути суфікси –к–, –иц–, –ес–, –ин–. І тоді з маскулінітивів «капітан», «рецензент» та «оратор» можна утворити фемінітиви «капітанка», «рецензентка» та «ораторка». А із маскулінітивів «начальник» та «завідувач» - фемінітиви «начальниця» та «завідуюча».

Індекс - онлайн-медіа
Індекс - онлайн-медіа
Яким чином склалася ситуація в онлайн-виданнях? Всі видання показали дуже високий відсоток фемінітивів, при тому, що у трьох він досяг 100%.

Сайт «Кіровоград-24» використовував фемінітиви у 84% (54 при 10 маскулінітивах).

Один з маскулінітивів був досить нетиповим. Фразу «зазначив голова», можна було б не брати до уваги, та в попередньому абзаці згадували, що її ім’я - Яна Просяник.

За коментарями експерток зверталися у 58% випадків. Героїні зустрічалися в 44% згадок.

Війні присвячено 42 публікацій (28%) із 148 проаналізовних.

Є дві тематичні публікації: "У Кіровоградській області жінки можуть стати на облік військовозобов'язаних після підготовки" та "В українському сільському господарстві відбуваються історичні зміни".

95% фемінітивів використали на сайті «З перших вуст» (18 при одному маскулінітиві). Думкою експерток цікавилися у 67% випадків, а героїні у 38% згадувань.

30% матеріалів на сайті (13 із 43 проаналізовних) тим чи іншим чином стосуються війни.

У публікаціях на сайті «ЦБН» зустріли 40фемінітивів (це 100%).

Знайшли 2 тематичні публікації: «Хованки від смерті та пісні-медитації: «Баба Єлька» презентує 8 серію про Онуфріївську громаду» та «Автобус, названий на честь загиблої парамедикині з Кропивницького, евакуював 10 000 пацієнтів».

До експерток зверталися у 61% випадків. Героїні зустрічаються у 35% випадків.

44% публікацій було про війну (35 з 79 проаналізованих).

Індекс - друковані ЗМІ
Індекс - друковані ЗМІ
На сайті «Точка доступу» використали 63 фемінітиви, що склало 100%. До експерток зверталися у 63% випадків. Героїні зустрічалися у 37%. Про війну було 25 матеріалів (36%) із 70 проаналізованих.

Опублікували і дві тематичні публікації: "Мобілізація жінок на Кіровоградщині. Пояснюємо, хто зобов’язаний стати на облік і що це означає" та "Щоб не старіти і не сумувати. У Кропивницькому пенсіонерки вивчають народні танці".

100% фемінітивів (62 випадки) було на сайті «Гречка». Знайшлися і тематичні публікації: «Чи мобілізують жінок під час воєнного стану: пояснення від ТЦК» та «В Україні стартував набір в Академію розширення можливостей для дівчат: як долучитися».

Коментарі у експерток брали в 61% випадків. Героїні були у 35% згадувань. Про війну було 22 (36%) матеріали із 31 проаназізованого.

Якщо говорити про загальний індекс гендерної чутливості тих медіа, які підлягали моніторингу, то він включає, у процентному відношенні, кількість експерток і героїнь, а також використання фемінітивів. Тому найбільш гендерночутливе видання – це те, в якому середній показник за трьома даними найвищий. Серед газет – це «Наше місто і село» (53%), на другому місці «21-й канал» (51%) і на третьому «Україна-центр» (46%). 45% набрала газета «Кіровоградська правда». Позаду них «Народне слово» - 24%.

Серед сайтів лідерство отримали сайти «З перших вуст» та «Точка доступу» - 67%, за ними «Гречка» і «Центральноукраїнське бюро новин (65%). Індекс сайту «Кіровоград-24» склав - 62%.

Загальний Індекс гендерної чутливості кіровоградських медіа у січні становить 56%. Це – найвищий показник в загальноукраїнському рейтингу. Лідерську позицію медіа розділили ще з дніпропетровськими виданнями.



Комментарии

Еще нет комментариев к этому материалу. Будьте первым!
Напишите ваш комментарий
Комментарий:

ПОСЛЕДНИЕ КОММЕНТАРИИ

Валентина .«Мама весь час очікувала, що чорний «воронок» приїде і…
Скільки таких історій досі залишаються у сімейних колах!!! Іх необхідно оприлюднювати і писати- писати. Аби не…
Людмила .​НАТО й Україна: співдружність заради миру й безпеки: долаємо…
Вона ж наша зірочка! Олю, завжди рада)
Людмила .Що ви знаєте про НАТО? Вікторина на знання історії Альянсу…
Приємно, що стільки вірних відповідей!