Автор, журналіст, сценарист… Розпізнай жінку, або Що не так із гендерною чутливістю кіровоградських медіа?
Протягом серпня місяця 2017-го року у м. Кропивницький проводився гендерний моніторинг для виявлення та аналізу дотримання гендерного балансу у журналістських матеріалах регіональних ЗМІ, а також наявності стереотипних образів жінок і чоловіків, використання фемінітивів на позначення посади / виду діяльності жінок.
Для моніторингу було обрано п’ять друкованих та п’ять електронних ЗМІ Кіровоградщини, а саме Всеукраїнський тижневик «Україна-Центр», газета «Кіровоградська Правда», Всеукраїнський тижневик «Діалог», газета «Утренний город» та суспільно-політичний журнал «Persona». Також аналізу підлягали публікації на сайтах «Весь Кіровоград», «Точка доступу», «Гречка», «Новини Кіровоградщини» та «ФотоІнформ». Загальна кількість матеріалів, проаналізованих у друкованих та інтернет-ЗМІ, складає понад три тисячі одиниць (2 574 матеріали он-лайн та 599 публікацій у друкованій пресі).
В останній місяць літа у проаналізованих кіровоградських ЗМІ жінки найчастіше виступали експертками у таких темах, як освіта і
наука, розваги, культура і медицина. Натомість чоловіки впевнено лідирують як
експерти у темах, що пов’язані із політикою, економікою та спортом.
Крім того, саме у серпні до Кропивницького приїздив Президент України, а з ним і чимало посадовців вищого рангу, всі з яких – чоловіки. Також у серпні у Кропивницькому проходив Національний мистецький фестиваль, організаторами якого були виключно чоловіки, а також чоловіки переважали як режисери вистав, постановники, виконавці головних ролей, тощо. Навіть візит у Кропивницький заступниці Міністра юстиції з питань державної реєстрації не «допоміг».
До речі, у тижневику «Україна-Центр» є спеціальний проект, який називається «Що я думаю про це?». Газета ставить якесь актуальне питання, і збирає думки авторитетних людей з приводу. У двох номерах газети, в яких у серпні виходила ця рубрика, було опитано 10 експертів, від політиків до блогерів, і серед них була лише одна жінка, і та – не місцева, а мешканка Канади.
Поширене явище в кіровоградських ЗМІ – називати посади та види діяльності жінок у чоловічому та жіночому роді в одному реченні, чи в одній новині. Наприклад – публікації на сайті «весь Кіровоград»: «Альона Романова – педагог, журналіст, режисер, актриса, письменник. Автор та ведуча проектів…» Інше поширене явище – вживати до одної і тої ж жінки фемінітиви та маскулінітиви: в одному випадку Лариса Костенко – начальник управління освіти міської ради (Гречка, 22 вересня, 13:15), в іншому – начальниця (Гречка, 22 вересня, 13:25).
Така ж ситуація із публікаціями, які регіональні ЗМІ явно передруковують із центральних медіа, або публікують їх на замовлення тих чи інших агенцій. Наприклад, новина-коментар експертки, яка говорить про політичну ситуацію: у заголовку вона «експертка», далі – «директор», «соціолог» та «експерт» (Точка доступу, 31.08,19:50)
Доходить і до взагалі дивних ситуацій, коли назва посади у жіночому роді, і мова йде про жінку, але в результаті все разом звучить так: «сільський голова Віра Шевчук» (Гречка, 23 серпня, 8:59).
Зрештою, мішанина у використанні фемінітивів призводить до помилок. Як, наприклад, у випадку із подіями навколо зняття обтяження з майна одного із мешканців Кіровоградської області. Зняла обтяження його донька – державна реєстраторка. На чотирьох із п’яти сайтів її називали «державний реєстратор», але дієслова використовували у жіночому роді «державний реєстратор зняла», «державний реєстратор написала». А один сайт, очевидно, не маючи доступу до першоджерела, написав зрештою «…державний реєстратор ухвалив рішення в умовах реального конфлікту інтересів, що проявилось у проведенні державної реєстрації зняття обтяження з нерухомого майна, яке належить її батькові…»
Медіа на Кіровоградщині продовжують по-різному використовувати фемінітиви на позначення посад представниць силових структур. Віталіна Бевзенко досі частіше є «речником» (пaтрульнoї поліції), а також керівником сектору комунікації oбласнoї поліції. Кілька разів у медіа вживається абревіатура в.о., яка у поєднанні з ініціалами та прізвищами повністю заплутує читача у розумінні того, хто ж – чоловік чи жінка, - є героєм\героїнею публікації.
Що стосується сексистських або стереотипних образів, то у серпні електронні видання Кіровоградщини нічим цікавим не відзначилися, натомість, газети «порадували». У тижневику «Діалог», який має статус всеукраїнського і розповсюджується на Кіровоградщині найбільшим накладом, час від часу публікують «поради», як прожити довше, або як правильно поводитися при заручинах, сповнені найпоширенішими стереотипами.
Коли доходить справа до ілюстрацій, то у випадку з жінками також у
кіровоградських медіа трапляються дивні інтерпретації. Прикладом може бути
публікація про Інну Хирсу, яка за допомоги Центру зайнятості відкрила
психологічну студію. У тижневику «Україна-Центр», який має статус
всеукраїнського і авторитет аналітичного видання, публікація про Інну
починається словами: «…Чтобы открыть собственное дело эта милая девушка
смогла убедить государство…»
Ще один приклад використання стереотипних та сексистських фраз – це матеріал у тижневику «Україна-Центр» від 08.08, в якому можна знайти наступні фрази: «..Мама Юли Наталья говорит, что дочь, маленькая, хрупкая, все-таки обладает мужским характером. Росла с братом, и повадки у нее были мальчишеские…», або ще одне «…Во время обстрела мужчины-побратимы закрывают девчонок собой. Можно представить, что в это время чувствует Юля, которая в замужестве от мужчины, призванного защищать, слышала матерные слова и испытывала боль от побоев....» І ця публікація «Стать солдатом никогда не рано», яка є чи не однією за весь місяць серпень, де героїнею є жінка.
Натрапили ми під час моніторингу і на застосування стереотипів щодо чоловіків – у колонці редактора у газеті «Україна-Центр» від 24.08 редактор пише: «...в зале Гайворонского райсовета радикал Олег Ляшко безнаказанно обливал водой и оскорблял двух толстяков – главу РГА и председателя совета. Их суммарный вес был раз в пять больше буйного политика, но ответить по-мужски ни один из них не рискнул…»
Наостанку наведемо приклад журналу «Persona», який опублікував інтерв’ю із керівницею модельної агенції, яке містить чимало «перлин», дотичних до гендерної теми. Зокрема: «…Практически каждая красавица мечтает покорить подиум…», «…Менталитет наших девочек и их родителей далек от настоящего моделлинга…», «...Девушка должна быть правильно воспитана, интеллигентна, уметь правильно себя вести, быть нежной и женственной. Кроме этого, модель должна быть интеллектуальной....», «....В моде «девушки из народа», которые умеют себя держать на подиуме...». І можна було б сказати, що це героїня публікації так вважає, що це її думки і вона має на них право, якби не одне «але». У статті директорка модельної агенції розповідає, що вони радо працюють і з чоловіками та юнаками, але журналістка закінчує інтерв’ю «настановчими» словами: «…Спасибо вам за открытую и приятную беседу. Уверена, что девушки, которые учатся в «Style Models», прочитав это интервью, увидят моделлинг с новой для себя стороны...» Хлопців викреслюємо апріорі.
Комментарии
Еще нет комментариев к этому материалу. Будьте первым!Что мне даст регистрация?