Протягом тижня – з 11 по 17 лютого 2020 року, –
відбувся перший гендерний моніторинг публікацій гіперлокальних медіа – п’яти друкованих
ЗМІ («Новоукраїнські новини», «Вперед», «Долинські
новини», «Знам'янські вісті» та «Світловодськ вечірній») та п’яти інтернет-видань
(«Голос Громади», «Комора. Інфо», «Моя Олександрія», «Новомиргородські вісті»
та «Світловодськ») Кіровоградської області.
Протягом цього періоду ми досліджували
гендерний баланс (співвідношення жінок і чоловіків як героїв / героїнь і як
експертів / експерток журналістських матеріалів), використання фемінітивів,
наявність стереотипного і сексистського контенту і матеріалів на гендерну
тематику.

Якщо говорити про загальну кількість залучення
чоловіків і жінок як експертів/експерток (тих, які щось коментують або
пояснюють), то у пресі Кіровоградщини голос жінок звучить переважно у
матеріалах про діяльність місцевої влади, економіку/бізнес, а також освіту і
медицину. Це значною мірою пов’язано з тим, що серед депутатів районних рад та
очільників районних закладів (лікарень, шкіл) чимало жінок, які беруть участь у
засіданнях і яких цитують журналісти районних газет. Також частка статей на теми
освіти, культури (бібліотеки, музеї) досить значна, і в них згадуються саме
жінки – вчительки, бібліотекарки, директорки тощо. Орієнтовно така ж ситуація –
в інтернет-виданнях. Однак загальна кількість експерток у 10 виданнях – всього 29%.
У газетах чоловіків згадують у 2-5 разів частіше,
аніж жінок. Зокрема, у публікаціях газети «Вперед» - 23% героїнь, 24% - у
«Новоукраїнських новин». Найвищий відсоток героїнь– у матеріалах «Долинських
новин» (44%), а експерток – у «Знам’янських вістей» (40%).
Районна преса досить активно використовує
фемінітиви, у тому числі ті, що є новими в сучасному мовленні:
депутатка, міністерка та філологиня. На
сайтах жодного з цих термінів не зафіксовано. З іншого боку, у газетах більше і
маскулінітивів. При чому, в одному матеріалі до одної й тої ж жінки можуть
використовуватися назви і в жіночому роді, і в чоловічому. Наприклад, у газеті «Знам'янські вісті», Ольга Чумаченко
і «подруга-рукодільниця, наставниця», і
«автор, порадник, вчитель». Водночас у публікаціях і «Знам’янських
вістей», і видання «Вперед» - найвищий відсоток фемінітивів (по 67%), загалом
відсутні вони – у «Новоукраїнських новин».

Показовий приклад хочеться привести із друкованої
преси, коли у газеті «Долинські новини» було опубліковано матеріал під
заголовком «Лідер бібліотечної справи – хто він?». Чим цікавий цей випадок? Бо
ні для кого не секрет, що у ситуації із бібліотеками у переважній більшості
мова йде не про «він», а про «вона». І у цій статті згадується директорка
одного із закладів та бібліотекарка іншого, причому перша (Лариса Свірса)
названа із використанням фемінітиву, а інша (Тетяна Нефьодова) – із
використанням маскулінітиву. За підсумками трьох показників (наявність
експерток, героїнь і фемінітивів), у лютому найбільш гендерночутливим
друкованим виданням є «Знам’янські вісті» (48%), найменш чутливим –
«Новоукраїнські новини» (15%).

Аналізуючи кількість героїв та героїнь в інтернет-ресурсах,
варто починати загалом із якості матеріалів, опублікованих на сайтах. Вони
переважно знеособлені – там взагалі немає згадок про реальних живих людей.
Наприклад, у 66 матеріалах, які вийшли на сайті «Голос громади», всього 6
героїнь та 19 героїв. Відсутні експертки у матеріалах видання «Моя
Олександрія», а в «Світловодська» спостерігаємо баланс експерток/експертів.
Інтернет-видання «Моя Олександрія» та
«Світловодськ» на 100% послуговуються фемінітивами. На сайті «Комора.Інфо»
у
матеріалі про судову справу із заголовку не зрозуміло, хто за статтю
обвинувачується – чоловік чи жінка. Також періодично повторюється ситуація,
коли в одній і тій же новині дві героїні згадуються із використанням маскулінітивів,
а третя – з фемінітивом. Наведемо у приклад статтю із сайту «Комора.Інфо»
про
цікаву подію у бібліотеці, пов’язану із технологіями.
Гендернонайчутливішим гіперлокальним
інтернет-виданням Кіровоградщини у лютому став «Світловодськ» (51,7%), на
другій позиції – «Моя Олександрія» . Найнижчий показник – 15% - у
«Новомиргородських вістей»
Загальний Індекс гендерної чутливості гіперлокальних
кіровоградських медіа у лютому 2020 року склав 35%. Ознайомитися із
результатами моніторингу медіа 24 областей України можна на
сайті
Волинського прес-клубу.___________________
Гендерний
моніторинг журналістських матеріалів гіперлокальних медіа відбувається в межах
проєкту «Гендерночутливий простір сучасної журналістики», який реалізовується
Волинським прес-клубом у партнерстві з Гендерним центром, Незалежною
громадською мережею прес-клубів України за підтримки «Медійної програми в
Україні», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) і
виконується міжнародною організацією Internews
Експертка
з моніторингу – Вікторія Талашкевич
Комментарии
Еще нет комментариев к этому материалу. Будьте первым!Что мне даст регистрация?