​Реформа, ковід та втрачені пацієнти: як Кіровоградський онкоцентр пережив 2020 рік

04.02.21, 10:00

2020 рік виявився специфічним. В світі пандемія, це зачепило і Україну, але не зважаючи на епідемію коронавірусу питання боротьби із онкологією залишається актуальним, бо ці хвороби займають друге місце в Україні після серцево-судинних захворювань.

Про життя онкологічного центру в період пандемії розповів Заслужений лікар України, директор медичний, онкогінеколог Ігор Макарук.

АКТУАЛЬНІСТЬ ПРОБЛЕМИ

- На жаль, 2020 рік закінчився невтішними показниками, ми маємо момент зниження виявлення захворюваності на злоякісні пухлини і цей показник нас не може тішити. Якщо захворюваність в світі росте, то ці цифри ростуть і у нас. А якщо ми не виявити хворобу - це означає тільки одне, що пацієнти вчасно не звернулися і в цьому році будемо чекати збільшення захворюваності, вже в занедбаних випадках раку, що веде за собою більше витрат на лікування та зниження ефективності самого лікування, - розповів Ігор Макарук.

У 2020 році виявлено на 17 % менше злоякісних пухлин, ніж у 2019.

Разом з тим, захворюваність на рак являється високою і Кіровоградщина все одно залишається лідером в Україні. На 10% область перевищує показник по Україні, у Кропивницькому - на 40%.

- Для того, щоб планувати якісь заходи, боротися із злоякісними пухлинами, потрібно знати структуру хвороби, на що направляти свої зусилля та на що звертати увагу в першу чергу.

У 2019 році перше місце займав рак шкіри, друге – рак молочної залози та рак легень і третє місце - рак шлунку.

У 2020 році структура змінилася: перше місце – рак легень, друге - рак шкіри та третє - рак молочної залози.

Це локалізації, на які потрібно звернути увагу в першу чергу і плануючи обстеження, скрінінг, основні заходи потрібно спрямовувати на діагностику цих захворювань, - повідомив лікар.

РЕФОРМА ТРЕТЬОЇ ЛАНКИ

Тенденція росту на рак в усьому світі зберігається, підстав думати, що вона знизиться немає.

У 2020 році вступила в дію реформа третьої ланки закладів охорони здоров’я до якої відноситься і онкологічний центр. Що собою являє ця реформа?

- Суть реформи в тому, що тепер комунальні підприємства отримують фінансування від НСЗУ безпосередньо за кількість наданих медичних послуг. Щоб реалізувати можливості і до закладу, і до медпрацівників, і до пацієнтів висуваються певні вимоги.

Основна вимога для пацієнтів – вони обов’язково повинні бути задекларовані у сімейного лікаря. Не маючи цієї декларації будь-який пацієнт позбавляється можливості отримати медичну допомогу за певним пакетом. Це стосується усіх лікувальних закладів третього рівня.

Що ми маємо для наших пацієнтів у світі реформи, саме в онкологічному центрі?

З метою раннього виявлення злоякісних пухлин, НСЗУ сформувала гарантовані пакети медичних послуг на раннє виявлення раку, - пояснив Ігор Михайлович.

ПАКЕТИ БЕЗКОШТОВНИХ ПОСЛУГ

Були сформовані пакети, на які онкологічний центр заключив договори. Тепер пацієнти Кіровоградщини мають можливість безкоштовно пройти ендоскопічне дослідження шлунку, товстого кишечника, сечового міхура, бронхів, цифрову мамограму та гістероскопію.

Для того, щоб громадяни могли отримати ці послуги безкоштовно, необхідно дотриматися двох умов: декларація із сімейним лікарем та електронне направлення на цю послугу. Електронне направлення може створити сімейний або лікуючий лікар, до якого звертається пацієнт.

Також важливий вік: більше 40 – для мамограми та після 50 – інші дослідження.

Наступний пакет, який онкоцентр заключив з НСЗУ - «Діагностика та хіміотерапевничне лікування». За цим пакетом пацієнти мають можливість безкоштовно отримати обстеження і хіміотерапевтичне лікування. Слід зазначити, що гарантовані пакети не означають, що абсолютно все буде безкоштовним. Всі обстеження та лікування відбуваються в межах коштів виділених НСЗУ.

- Ми лімітовані національним переліком лікарських засобів. Заклад, може закуповувати тільки ті препарати, які є в національному переліку.

Якщо пацієнту призначаються ліки, які туди не входять, а при проведенні хіміотерапії часто призначають таргентні препарати, пацієнти змушені купувати їх за власний кошт. Але основна маса лікарських засобів, хіміопрепаратів надається безкоштовно, - уточнює Макарук.

Ще один пакет послуг – «Діагностика та променева терапія». За цим пакетом всю медичну допомогу пацієнти отримують безкоштовно.

Як і раніше, пацієнти вважають, що лікування в онкологічному центрі, об’єктивно, дороговартісне і одна із причин чому вони не їдуть на обстеження – брак коштів. Тому, інформація про те, що лікування проводиться безкоштовно, повинна розширити доступ до надання спеціалізованої допомоги онкологічного профілю.

Наступний пакет «Хірургічні операції онкологічним хворим». В цьому плані є особливості, тому що базова ставка по якій фінансуються операційні втручання складає 4600 грн. Сума визначена абсолютно однаково для усіх операцій.

- Звичайно не можна порівняти затрати на хірургічне втручання, наприклад, апендектомію з оперативним втручанням в онкології, де об’єм операції набагато більший, і частіше всього супроводжується не лише видаленням хворого органу, а й видаленням регіональних лімфовузлів, застосовується спеціальна техніка, шовні матеріали. Вартість такої операції буде набагато вищою. Незважаючи навіть на введені коригуючі коефіцієнти, все одно ми не можемо повністю покрити вартість оперативного втручання за кошти НСЗУ. Тому, при проведенні оперативних втручань також необхідна допомога пацієнта в плані закупки тих лікарських засобів, які не входять до нацпереліку.

Для прикладу, пацієнти, які оперуються з приводу пухлини кишечника потребують введення після операції білкових препаратів, які є дороговартісними та не входять в Перелік.

Якщо раніше для зшивання кишківника використовували акрілові чи шовкові нитки, то зараз є можливість провести операцію з використанням спеціального степлерного апарату, який накладає шви за декілька хвилин. Завдяки такому апарату скорочується час операції, менше ускладнень, гарантія повноцінності цього анастамозу і пацієнт видужує скоріше. Але, звичайно, цей апарат одноразовий і пацієнт купує його за власний кошт. Людині доводиться обирати, або погоджуватись на операцію старинним методом, або використовувати сучасні технології, - розповів деталі директор медичний.

ПАЦІЄНТИ, ЯКІ ДО НАС НЕ ДОЇХАЛИ

Причина в тому, що пацієнти не доїхали до онкологічного центру пов’язана з карантином. Коли була перша хвиля епідемії, були обмеження в русі транспорту, було відсутнє міжміське сполучення і саме в той період онкологічний центр втратив велику кількість пацієнтів, які не отримали допомогу.

- По аналізу роботи, у порівнянні з 2019 роком, ми не долікували 30% пацієнтів. Крім того, не була відшліфована процедура направлення в онкоцентр, скринінг захворювання на коронавірус, був дефіцит тестів. З часом все це налагодилося і тепер пацієнти мають можливість пройти тестування на наявність антитіл в поліклініці онкологічного центру, перед госпіталізацією. Таким чином, ми ліквідовуємо необхідність знову направляти їх у район для проведення тестування, бо не всі громадяни знають, що даний аналіз необхідний для госпіталізації. Та й не в усіх районах є можливість пройти ці обстеження.

У частини пацієнтів, при діагностиці в лабораторії онкоцентру, виявляють антитіла. Це змушує нас відправляти їх до сімейних лікарів на дообстеження і ми втрачаємо їх в госпіталізації.

На сьогоднішній день ситуація потроху налагоджується , потік пацієнтів збільшується. Але поки не закінчиться пандемія, сподіватись на абсолютну доступність медичної допомоги не доводиться, - резюмував Макарук.

Для того, щоб збільшити доступність медичної допомоги, в реєстратурі онкологічного центру ввели телефони для довідок:

Реєстратура: 0800 303 716 ;

(0522) 32 22 90;

380676103252; 380676103707;

380676103176; 38067103706.


Також спростили процедуру запису на прийом. Якщо раніше обов’язковою вимогою було йти до сімейного лікаря та брати від нього електронне направлення, то зараз пацієнт може зателефонувати та записатися на прийом до того чи іншого фахівця. Але для того, щоб був порядок в поліклініці, щоб не було черг в закладі впровадили електронну чергу запису на прийом. Кожен пацієнт, який зателефонував, отримує «віртуальний талон» в чергу до фахівця на конкретний час прийому. Пацієнту призначають день і час на прийом до конкретного лікаря.



Комментарии

Еще нет комментариев к этому материалу. Будьте первым!
Напишите ваш комментарий
Комментарий:

ПОСЛЕДНИЕ КОММЕНТАРИИ

Валентина .«Мама весь час очікувала, що чорний «воронок» приїде і…
Скільки таких історій досі залишаються у сімейних колах!!! Іх необхідно оприлюднювати і писати- писати. Аби не…
Людмила .​НАТО й Україна: співдружність заради миру й безпеки: долаємо…
Вона ж наша зірочка! Олю, завжди рада)
Людмила .Що ви знаєте про НАТО? Вікторина на знання історії Альянсу…
Приємно, що стільки вірних відповідей!